woensdag 24 juni 2015

Geslaagd - Passed !


Ik had beloofd de uitslag door te geven.....Ik ben afgelopen zaterdag geslaagd voor het costumière examen op onze lokale modevakschool!

Ik tekende geïnspireerd door de trenchjurk in la maison Victor een jurk. Het is een basisopzet (op maat gemaakt) met strakke mouwen. Ik voegde paspelband toe aan de trenchflap en bandjes op de mouwen. Ook is de jurk gevoerd. Veel is met de hand afgewerkt zoals bijvoorbeeld de split aan de achterkant. Achteraf gezien heb ik de verkeerde stof uitgekozen. Het is een stevige stof die moeilijk te verwerken bleek. De mouwen kreeg ik er bijvoorbeeld niet netjes ingevoegd. Ze zijn er wel 5 keer in en uit geweest voordat het netjes zat. Ook is er vilt in de kop van de mouwen verwerkt om het netjes te laten vallen. De examinatoren hadden geen boodschap aan de verkeerde stofkeuze (had ik uiteraard beter moeten weten, één onderdeel van het examen is materiaalkennis.... ;) , maar vonden het goed genoeg om mij te laten slagen met mooie cijfers, ook voor de theorieboeken en andere werkstukken.

Pfff.... het is gelukt, vanaf september ga ik verder met de coupeuse opleiding, maar dan in een rustiger tempo. Ik wil de blog (en mijn familie....) niet verder verwaarlozen....;)

P.S.: Tijdens het examen was de jurk netjes gestreken..... de foto's zijn genomen nadat ik had gezeten..... vandaar de kreukels ;)

---
I had promised to pass on the results ..... Last Satruday I have passed the costumière exam on our local fashion school!

I drew a dress inspired by the trenchdress in the La maison Victor sewing-magazine. It is a basic design (custom-made) with tight sleeves. I added piping to the fabric trenchpiece and to the bands on the sleeves. Also the dress is lined. It has many hand finishes, such as, for example, the slit at the back. In retrospect, I picked the wrong fabric. It is a solid firm fabric which turned out to be difficult to process. The sleeves were difficult to be properly inserted. They are put in 5 times before it was neat. There is also felt in the head of the sleeves to make it more shipshape. The examiners had no compassion for the wrong choice of fabric (I obviously should have known better, one part of the exam is material knowledge ....;) but found it good enough to let me succeed with beautiful grades, also for the theory books and other projects.

Phew .... it worked out fine, from September I will continue the sewing training coupeuse, but at a more leisurely pace. I do not want to neglect this blog further....;)

PS: During the exam the dress was neatly ironed ..... the pictures were taken after I had sat down..... hence the wrinkles;)

4 opmerkingen:

  1. Wauw, mooie jurk en mooi hoe je de paspels verwerkt hebt. Van harte gefeliciteerd met het mooie resultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gefeliciteerd! Stofkeuze vind ik nou ook echt heel moeilijk. Ik werk graag met vilt en aanverwante voor de seizoenentafel. Ik gebruik graag kan en klare pakketjes want alles bij elkaar zoeken, ik vind dat zo moeilijk. Want hoe gaat de stof zich, gedragen tijdens het bewerken? Het zal ook echt wel ervaring zijn. Ik vind je jurk prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je een reactie achter wilt laten! Ik lees alles en ben nieuwsgierig naar je commentaar en mening.

Thanks for leaving a comment! I read everything and like to know your comments and opinions.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...