vrijdag 30 juni 2017

Examen - Exam


Morgen is het zover.... coupeuse examen


De afgelopen twee jaar tekende ik drie multomappen met patronen bij elkaar via de Rundschau techniek. Een map met kinderkleding. Een map met mantels, mouwen & capuchons. En een map met mantel en blazeruitwerkingen + Kragen en binnenwerk uitwerkingen.


Daarnaast maakte ik allerlei werkstukjes. Onderdelen van jassen, zoals sluitingen, zakken, mouwafwerkingen en kragen. Incl. de bijbehorende patronen.


Ook een spiekcolbertje is onderdeel van het curriculum voor het examen. Dat is een colbertje wat gedeeltelijk open is gelaten, zodat je kan spieken hoe de binnenkant is gemaakt. Je tekent het patroon en maakt vervolgens de jas op de couture-manier. Dus met heel veel handwerk....

En je maakt een mantel voor jezelf (of iemand anders). Dat kan een winter of een zomerjas zijn. Je tekent uiteraard het patroon zelf. Ik maakte een dufflecoat of zoals we ook wel zeggen een Houtje-Touwtje jas....  Bovenaan dit bericht staat de inspiratie-modeplaat die ik gemaakt heb....

Morgen op het examen wordt alles "geshowed" (vanavond nog even oefenen op het rechtlopen....) en wordt alles nauwkeurig gecontroleerd door de examinatoren.... Ik ben benieuwd wat ze er van vinden en of ik de aanvullende vragen die ze stellen juist ga beantwoorden....


---

Tomorrow it's exam-day

During the past two years I drew three folders with patterns (using the Rundschau drawingtechnique). A folder with children's clothes. A folder with cloaks, sleeves & hoodies. And a folder with cloak and blazer finishes + Collars and inside components.

In addition, I made all kind of components of jackets, such as closures, pockets, sleeve finishes and collars. Incl. drawing the corresponding patterns.

A "crib-blazer" is also part of the curriculum for the exam. That's a blazer that has been partially left open so you can peek inside, to see how it is made. You draw the pattern and then make the coat in the couture way. So with a lot of handwork ....

And you make a cloak for yourself (or for someone else). That can be a winter or summer coat. You draw the pattern yourself. I made a dufflecoat. At the top of this post you can see the inspiration fashion illustration I made ....

Tomorrow  during the exam everything is presented (tonight doing a bit of rehearsal for the "catwalk" ....) and everything is being carefully checked by the examiners .... I'm curious how they judge and whether I answer the additional questions they ask correctly....


4 opmerkingen:

  1. Spannend, heel veel succes toegewenst! Maar als ik de foto's zo zie kan dat toch bijna niet misgaan, ziet er schitterend uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ooh wauw. Dat zou ik nou ook nog wel eens willen maar dat is met mijn huidige baan absoluut geen goed idee. Ik wens je veel succes en laat je nog horen hoe ze het vonden?

    groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Spannend, heel veel succes!
    Groet, Patricia

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je een reactie achter wilt laten! Ik lees alles en ben nieuwsgierig naar je commentaar en mening.

Thanks for leaving a comment! I read everything and like to know your comments and opinions.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...